SELEN

ČUVAR MLADOSTI, VITALNOSTI I ZDRAVLJA

Selen je jedan od najmoćnijih antiksidanasa i danas je čest sastojak dijetetskih   suplemenata. Ipak, stručnjaci savetuju da se ne preteruje sa unosom selena, te pozivaju na oprez jer je „tanka linija” između nedostatka i viška selena u organizmu.

Sačuvati vitalnost i zdravlje jedan je od imperativa današnjice. Sve je više istraživanja koja se bave imunitetom i jačanjem njegovih potencijala. Sve češće su naučna istraživanja inspirisana prirodom, jer ona ima odgovor na sva naša pitanja.

Selen – esencijalni oligoelement, jedan je od najmoćnijih antioksidanasa, čuvar mladosti, vitalnosti i zdravlja. Selen sprečava prerano starenje kože, mišića i mozga, učestvuje u prevenciji kardiovaskularnih bolesti i pojedinih vrsta karcinoma, pre svega prostate i debelog creva, omogućava asimilaciju vitamina C i E, a neophodan je i za normalno funkcionisanje tiroidne žlezde.

U našem organizmu selen ulazi u sastav selenoproteina, biološki aktivnih jedinjenja koja učestvuju u sintezi hormona štitne žlezde, antioksidantnoj zaštiti i imunološkoj zaštiti (preko stimulacije limfocita).

Ljudski organizam nije u stanju samostalno da proizvede selen, ali ga zato u prirodi ima u dovoljnim količinama. Ako ste zdravi i raznovrsno se hranite, ne bi trebalo da imate probleme sa nedostatkom selena u organizmu. Dnevno nam je potrebno 55 mikrograma selena, ali sa godinama, potrebe za ovim oligoelementom rastu, pa se tako povećava i preporučeni dnevni unos. Povećane potrebe za selenom imaju i trudnice i dojilje, kojima je potrebno 60–70 mikrograma u toku jednog dana. Neophodne količine selena možemo uneti hranom kao što su riba i morski plodovi, spanać, pečurke, kvasac, jaja, semenke suncokreta, integralne žitarice i beli luk, kao i namirnice bogate proteinima. Ipak, brazilski orah je pravi rudnik selena: samo jedan plod sadrži neophodnu dnevnu dozu selena.

Na tržištu je dostupna i široka paleta suplemenata namenjenih nadoknadi selena u organizmu. Njegov nedostatak ne daje karakteristične simptome, ali oni po kojima bismo mogli da posumnjamo na ovu pojavu su: promena boje noktiju, mišićna slabost i slabost srčanog mišića.

Stručnjaci ipak savetuju da se ne preteruje sa unosom selena, te pozivaju na oprez jer je „tanka linija” između nedostatka i viška selena u organizmu. Doza koja se navodi kao potencijalno štetna odnosi se na dnevni unos selena od 900 mikrograma u dužem vremenskom periodu. Simptomi „viška” selena u organizmu odlikuju se različitim alergijskim reakcijama, kao što su iritacije kože glave i tela, mučnina i „nervoza” organa za varenje.

BRAZILSKI ORAH

Brazilski orah ili Bertholletia excelsa iz porodice Lecythidaceae, jedna je od najviših biljaka na svetu, a dolazi sa područja Amazona. Ove orašaste plodove danas možete naći u svakom supermarketu ili prodavnici zdrave hrane. Vrlo su hranljivi i sadrže obilje vitamina i minerala, ali i po koji neželjeni sastojak. Zato njegovu upotrebu treba donekle ograničiti, a preporuka je da se konzumiraju dva do tri ploda na dan. Brazilski orah sadrži velike količine vitamina E, kao i vitamine B kompleksa. U 100 grama, brazilski orah sadrži: 176 mg kalcijuma, 600 mg fosfora, 3,4 mg gvožđa, 4,6 mg cinka, kalijum i magnezijum, ali je ipak najpoznatiji po selenu. Ovo je orah sa najvećim sadržajem masti u svom sastavu. Ipak, visok sadržaj vitamina E zajedno sa selenom poništava moguću štetnost ovako visokog procenta masnoće.