NUTRICIONISTA

ISHRANA U TRUDNOĆI

Raznovrsna i izbalansirana hrana koja zadovoljava dnevne energetske potrebe trudnice i njenog ploda veoma je važna, ali i zavisna od nekoliko bitnih faktora, kao što su godine buduće mame, koliko je fizički aktivna, kakve su joj bile navike u ishrani pre začeća, da li je imala višak kilograma ili je bila pothranjena i, naravno, u kom je mesecu trudnoće.

U prvom tromesečju dnevne energetske potrebe treba uvećati za oko 150 kcal, a u drugom tromesečju za oko 300 kcal, ali je svaka trudnoća jedinstvena, pa se iz meseca u mesec obavezno treba savetovati sa lekarom koji prati trudnoću, jer će on najbolje umeti da preporuči zdravo povećanje telesne težine imajući u vidu BMI (Body Mass Index) pre trudnoće, ali i životne navike trudnice.

Bez prejedanja: Iako se nekad govorilo da trudnica treba da jede za dvoje, to nije ni tačno ni zdravo, jer preobilna ishrana može da dovede do gojaznosti u trudnoći, što može izazvati različite zdravstvene komplikacije. Veoma je važno da buduća mama vodi računa o dnevnoj količini hrane i da se drži zadatog režima ishrane koji joj je propisao lekar. U slučaju iznenadnog osećaja gladi između obroka bolje je pojesti jabuku nego kolač, popiti šolju jogurta nego posegnuti za prženim krompirićima i slično.

Raznovrsna ishrana: Pravilna ishrana koja zadovoljava potrebe trudnice i njenog ploda je raznovrsna i podrazumeva dovoljan i izbalansiran unos vitamina, minerala, ugljenih hidrata, belančevina i masti.

Preporučene namirnice: Žitarice (musli, hleb od celog zrna), mleko i mlečni proizvodi (jogurt, sirevi), meso i riba, jaja (najbolje kuvana), povrće (sirovo, kao varivo, pečeno), voće (sirovo, sušeno ili ceđeno, npr. svež sok bez dodatka šećera), koštunjavo voće i orašasti plodovi (ne više od 50 g na dan), nerafinisana ulja, morska so.

Namirnice koje treba izbegavati: U njih spadaju šećer i veštački zaslađivači, slatkiši, torte, kolači, proizvodi od belog brašna, gazirana pića, kafa, rafinisana biljna ulja, margarin, industrijske grickalice, prerađevine od mesa, jaki začini i mnogo soli. Treba izbegavati i brzu hranu i gotova jela na ulici, s jedne strane zbog neadekvatne nutritivne vrednosti, a sa druge zbog potencijalne opasnosti da hrana nije bakteriološki ispravna.

Redovne kontrole telesne mase: Kontrola težine i porast telesne mase veoma su važni i treba ih proveravati na mesečnim kontrolnim pregledima kod lekara, jer će on najbolje moći da uoči opasnost od gojaznosti ili pothranjenosti i preporuči eventualnu korekciju u ishrani.