PITALI SMO NAŠEG FARMACEUTA

KAKO PRIPREMITI KOŽU ZA SUNČANJE?

Da biste uživali u blagodetima, a izbegli neželjena dejstva sunčevih zraka, potrebno je da kožu dobro pripremite. Koža se prirodno brani stvaranjem melanina, pigmenta odgovornog za tamnjenje kože, koji pod uticajem UV zraka proizvode melanociti. Za stvaranje melanina potrebno je najmanje nedelju dana pa je neophodno sa pripremom početi na vreme.

Stvaranje melanina možemo podstaći:

− ishranom

− dodacima ishrani (najčešće u obliku vitaminsko-mineralnih preparata) ili

− primenom kozmetičkih proizvoda za stimulaciju stvaranja melanina

ISHRANA

 Vitamini E i C, beta-karoten, selen i kalcijum podižu otpornost ćelija kože na delovanje UV zraka pa dermatolozi predlažu da već nekoliko nedelja pre odlaska na odmor ishranu baziramo na namirnicama koje obiluju tim sastojcima, tj. antioksidansima. Uvrstite u jelovnik što više crvenog, žutog i zelenog povrća i voća. Beta-karotenom bogate su šargarepa, paprika, spanać, brokoli. Vitamina C i E ima u kiviju, limunu i lisnatom povrću.

DODACI ISHRANI

Dodaci ishrani, kao što su tablete i kapsule koje sadrže beta-karoten (biljni pigment) povećavaju količinu pigmenta u koži i predstavljaju dobru pripremu za sunčanje. Počnite da ih uzimate tri nedelje pre nego što se izložite suncu i nastavite da ih uzimate i tokom odmora, odnosno, sve vreme sunčanja.

Antioksidans koji se u novije vreme sve više spominje je astaksantin, prirodni karotenoid iz morskih algi, koji ima jako antialergijsko delovanje. Astaksantin je po svojim svojstvima srodan beta-karotenu, luteinu i zeaksantinu. Takođe, može da vas zaštiti od opekotina, ublažiće stvaranje bora i staračkih pega.

KREME koje podstiču stvaranje melanina takođe se koriste kao priprema za sunčanje. Sadrže tirozin, riboflavin i adenozintrifosfat. Koristite ih nedelju dana pre sunčanja kako bi se stvorila dovoljna količina melanina i koža pripremila za izlaganje sunčevim zracima. Važno je da ove kreme razlikujete od krema za samopotamnjivanje koje ne podstiču stvaranje melanina već samo daju preplanuli izgled koži zahvaljujući hemijskoj reakciji koju izazivaju na njenoj površini.

KREME ZA ZAŠTITU OD SUNCA – KOJI FAKTOR (SPF) ODABRATI?

Predrasuda je da uz viši zaštitni faktor koža neće potamneti. Viši zaštitni faktor bolje štiti, odnosno sprečava crvenilo i opekotine, a lep taman ten ćete dobiti i uz faktor 50, ali sporije. Smatra se da SPF15, koji je do pre nekoliko godina bio standard, danas nije dovoljan. Na našem podneblju, u prirodi kao i u gradu, uglavnom su dovoljni SPF 20 ili 25. Ipak, izbor je individualan i zavisi od osetljivosti kao i od tipa kože – svetliji tip kože ili osobe alergične na sunce uvek uzimaju SPF50.

Generalna preporuka je da zaštitnim sredstvima mažete sve delove tela koji su izloženi suncu, najbolje na svaka dva sata, čak i kada je oblačno vreme. Nosite šešir velikog oboda i sunčane naočari. Boravite u hladu, nezaboravljajući da su sunčevi zraci najjači između 10 i 16 časova. Dodatno se zaštitite u blizini vode i na pesku jer je refleksija sunčevih zraka velika a samim tim i mogućnost nastanka opekotina.